Brána Morie

Obsazujeme si každý nějaký pelech a věnujeme se programu na dnešní večer. Tím měl být turnaj v ping pongu. Podcenil jsem stav našeho vybavení a spolehnul jsem se, že v klubovně je pálek na ping pong dost. Není! Vytahujeme tedy nové stolní hry koupené v létě na tábor. Chvíli se dohadujeme co budeme hrát a nakonec usedáme k „úžasné“ hře zvané „Ligreto“. Následuje „UNO“, „kanasta“ a na závěr „poker“.

Kolem půl jedenácté jdeme spát.

Ráno se vstává v 7 a hned se začneme chystat na cestu. Snídáme a vaříme si čaj. Vrací se Mára s Lamou z obchodu. Mára není ve své kůži.

Vyrážíme na vlak, na nádraží už nás čeká Zoubina s Činčou, které chtějí jet s námi. V Nedvědici přesedáme do celkem dobře zaplněného autobusu, a jedem směr Štěpánov, cestou se k nám přidává Akela s Martinou. Vystupujeme u školy a kocháme se krásným počasím. Cíl cesty je nedaleko.

Přecházíme řeku a jdeme kousek po proudu dolů. Hledáme štolu Na Barytě (uzamčená) a hlavně štolu Mír, která je zařazena do celosvětové hry Geocaching pod názvem Brána Morie. Nedá nám to moc práce, nepočítáme-li to šplhání do celkem prudkého kopce a už stojíme před „branou“ „Bránou Morie“.

Chvíli sbíráme síly a dohadujeme se, zda vzít bágly s sebou nebo je nechat venku. Vítězí vzít je s sebou. Většina bere štolu útokem a rychle mizí v útrobách. Naše trojice postupuje pomalu a poctivě zkoumá každý kousek kamenných stěn. Nedaleko od vchodu nalézáme „obrovské“ pavouky, nejsem odborník a tak si netroufám říci co je to za druh, posuďte sami:

Překvapivě jsou zde i první netopýři, asi jde o vrápence malého(nejsem si jistý) a netopýra velkého(opět bez záruky):

Cesta štolou je celkem bez problémů, jen občas se musí člověk mých rozměrů sehnout. Doháníme ostatní, kteří již mají logblog k hře geocachingu. Zapisujeme se a ukládáme schránku zpět. Provádíme další průzkumy. Upozorňujeme spěchavce na netopýry a obdivujeme je s bezprostřední blízkosti. Je jich zde samozřejmě velice málo, hlavní zimoviště je za „Balrogovou mříží“, kam je vstup, právě kvůli netopýrům, zakázán.

Pomalu se vracíme na denní světlo, plní dojmů svačíme a odpočíváme.

Vydáváme se na průzkum místního důlního revíru. Bohužel se nám již nepodaří nalézt žádnou přístupnou štolu, buď má mříž nebo je zasypaná. Nacházíme staré důlní šachty, také ochráněné mřížemi.

Márův stav se zhoršil, volám proto mamině Báře, jestli by si pro něj nepřijela a za chvíli nás Mára opouští.

Postupujeme proti svahu a hledáme další štolu (neúspěšně). Po vrstevnici přicházíme na chráněné území, které se zde nachází – U Hamrů. Krásný kousek přírody, všude jalovce a nízké borovice, sem tam hloh. K našemu velkému překvapení nalézáme kvetoucí hořeček brvitý, kterého je zde na tak pozdní datum ještě poměrně hodně. Nasáváme vůni mateřídoušky a dobromyslu. Slunce svítí a přímo nás láká k lenošení. Nádhera!

Víme, že na druhé straně kopce je ještě šance nějaké „díry“ najít , ale když chodíme kolem obory, a odhadujeme, že jsou další štoly asi v oboře, vzdáváme to a jdeme dělat oběd.

Vybíráme si krásné místo u Svratky. Je zde měkko na snadné ohniště a nedaleko je husté smrčí s velkým množstvím ohnědárného chrastí.

Vaříme samozřejmě bramboračku, pečeme buřty a někdo banány. Chutná nám. Uklízíme tábořiště a uvažujeme co dál, zda jít opět hledat zde a doufat, že přece jen něco najdeme a nebo se vydat směr Ujčov a cestou navštívit štoly a haldy v té oblasti. Vítězí Ujčov.

Procházíme Štěpánovem a škrábeme se strání vzhůru do kopce. Prý je to kratší, zato náročnější. Nevadí, odměnou je nám krásný výhled na Štěpánov a také Vrtěžíř. Přicházíme k poslední dnešní „díře“, štole s. Antonína Paduánského. Bohužel je zamčená a také plná vody.

V Ujčově se stavujeme na kofolu, čaj, pivo a zmrzlinu v místním penzionu Zubr. Autobus do Nedvědice nám jede o půl páté a na vlak domů již dlouho nečekáme.

Uklízíme klubovnu, pokřik a jdeme domů.

Co dodat? Mě se na výpravě opravdu líbilo a už plánuji novou do stejné oblasti, tentokrát o kousíček dál na Švařec.

Bredebuš

P.S.

Důlní díla, která jsem vidělii: štoly – Na Baritě, Mír, Bárov, Borovecká a sv. Antonína Paduánského. Šachty – nad štolou Mír a Bárov. Hledali jsme i obvaly a konstatuji, že si vůbec nejsme jistí, jestli jsme nějaké našli. Stáli jsme na místě Nad ovčírnou a nic nám nepřipomínalo nějakou důlní činnost.